Publicerat 15 januari 2019 i kategorin Artiklar

Sänkning av insatsen i en bostadsrättsförening

Äger du en bostad i en bostadsrättsförening (privatbostadsföretag) där insatsen har sänkts efter ditt köp, ska du minska din anskaffningsutgift vid en framtida kapitalvinstberäkning för bostadsrätten med motsvarande belopp.

Har du sålt din bostadsrätt efter att föreningsstämman beslutat att sänka insatsen men innan föreningen betalat ut beslutad sänkning, beror det på om beslutet avser samtliga insatser eller inte och hur beslutet är utformat om det är du eller köparen som har rätt till återbetalningen och därmed vem av er som ska sänka sin anskaffningsutgift.

Samtliga insatser

En ändring av insatsen ska beslutas av föreningsstämman. Beslutet ska, om det avser samtliga insatser i föreningen, anmälas för registrering hos Bolagsverket och får inte verkställas förrän ett år efter registreringen.

Enligt Skatteverket är dock den avgörande tidpunkten för vem som har rätt till återbetalningen när beslutet vunnit laga kraft. Vilket sker efter tre månader.

Vissa insatser

Om stämmobeslutet inte gäller sänkning av samtliga insatser krävs ingen registrering hos Bolagsverket. Enligt rättspraxis anses då rätten till återbetalning ha uppkommit i och med stämmans beslut, om inte annat har avtalats.

Innehavare vid utbetalningen

Beslutar föreningsstämman att sänkningen av insatsen ska betalas ut till den som är bostadsrättsinnehavare då utbetalningen sker bör, enligt Skatteverket, minskningen av anskaffningsutgiften ske för den person som tar emot betalningen eller är bostadsrättsinnehavare den dagen.

Tips!

I sitt ställningstagande återger Skatteverket vad Ingrid Uggla och Blanka Kruljac Rolén skriver i sin bok Bo i bostadsrätt, 2017:
”För att slippa osäkerhet om vad som gäller rekommenderas att det i stämmobeslutet klarläggs vem som har rätt till återbetalning, den som är bostadsrättshavaren vid tiden för beslutet eller den som är bostadsrätthavare vid tidpunkten för utbetalningarna, samt att beslutet tas in i stämmoprotokollet. Om bostadsrätten säljs är det att rekommendera att reglera denna fråga mot köparen”.

Exempel

Föreningsstämman beslutar den 1 februari att sänka samtliga insatser. Beslutet vinner laga kraft den 1 maj. Maria säljer sin bostadsrätt den 1 april med tillträde den 15 maj. Maria är bostadsrättsinnehavare när beslutet vinner laga kraft och har rätt till återbetalningen och ska därför minska sin anskaffningsutgift för bostadsrätten.

Skatteverkets ställningstagande 2018-12-20

Publicerat 12 juni 2025

Srf konsulterna tipsar: Ny e-tjänst för digital deklaration av INK 1,2 och 4

Nu blir det enklare att deklarera digitalt. Skatteverket har lanserat en ny e-tjänst för inkomstdeklaration 1, 2 och 4 – med möjlighet att lämna bilagor eller övriga upplysningar. I den nya e-tjänsten kan uppgifterna skrivas under direkt för den som är behörig, alternativt skickas vidare till Mina Sidor för vidare hantering. E-tjänsten sparar inte uppgifterna så allt behöver …

Läs mer

Publicerat 12 juni 2025

Nya 3:12- regler – ett steg närmare lagstiftning

Nu har regeringen publicerat sin lagrådsremiss med det slutliga förslaget på förändringar när det gäller beskattning av kvalificerade andelar i fåmansföretag. Till stor del motsvarar de nu föreslagna reglerna de regler som utredningen presenterade i sitt förslag. Men några förändringar har skett. I den här artikeln sammanfattar vi de förslag till regler som regeringen nu …

Läs mer

Publicerat 12 juni 2025

Sänkt bolagsskatt – och andra skatteförslag inför höstbudgeten

Redan nu har Finansdepartement remitterat en rad skatteförslag som kan komma att ingå i höstbudgeten. Här är en sammanfattning av de förslag som har remitterats i maj och som är viktiga att följa fram till dess att ny lagstiftning eventuellt träder i kraft.  Bland förslagen kan nämnas sänkt bolagsskatt och lägre moms på dansevent. Varför kommer alla skatteförslag redan …

Läs mer

Publicerat 12 juni 2025

”Lönekartläggning är inte ett hinder – det är en konkurrensfördel”

Från juni 2026 måste fler svenska företag följa EU:s nya direktiv om löneöppenhet. Men vad innebär det i praktiken – och hur kan mindre företag vända kravet till en strategisk styrka? Vi har pratat med Daniel Edenholm, expert på lönetransparens på Sysarb om hur lönekartläggning kan stärka både företagskultur och arbetsgivarvarumärke. Med det nya EU-direktivet om …

Läs mer

Publicerat 16 maj 2025

Ekobrottsmyndigheten: Redovisningskonsulten kan göra skillnad

Ekonomisk brottslighet är ett växande samhällsproblem – men också något vi tillsammans kan motverka. Hos Ekobrottsmyndigheten står det brottsförebyggande arbetet i fokus, och Auktoriserade Redovisningskonsulter lyfts fram som en viktig del av lösningen. Ekobrottsmyndighetens uppdrag är tydligt: att förebygga, upptäcka och bekämpa ekonomisk brottslighet. Men i takt med att …

Läs mer

Publicerat 16 maj 2025

Att tänka på när du planerar anställdas semester

Snart är det dags att planera sommarens semester. Här är några viktiga regler du behöver ha koll på som arbetsgivare. Tvingande och flexibla regler  Semesterlagen innehåller både tvingande regler och sådana som går att anpassa via kollektivavtal. Du måste till exempel se till att varje anställd tar ut minst 20 betalda semesterdagar per år – om dagarna är intjänade. …

Läs mer

Publicerat 16 maj 2025

Ska du anställa en ungdom i sommar? Här är tre tips!

Det finns många saker du som arbetsgivare ska tänka på om du ska anställa en ungdom i sommar. Det är en förmån att få bidra till en persons första anställning – men det är viktigt att anställningen blir en bra start på arbetslivet. Här kommer tre tips till dig som ska anställa en ungdom. 1. Skriv ett anställningsavtal   Ett tydligt anställningsavtal skapar …

Läs mer

Publicerat 9 april 2025

Vanliga deklarationsmissar för enskilda näringsidkare – och hur du undviker dem

Deklarationssäsongen är i full gång och bokslutet för dig som är enskild näringsidkare ska snart vara klart för att kunna ligga till grund för beskattningen. I den här artikeln lyfter vi några tips på hur du undviker fel i din deklaration. Avdrag för ränteutgifter  En fysisk person får kontrolluppgifter på de ränteutgifter som har betalts under året. Kontrolluppgift …

Läs mer

Publicerat 9 april 2025

Momspaketet antaget i EU – vad händer nu?

Den 11 mars antog EU formellt ViDA – ett omfattande reformpaket som ska digitalisera momshanteringen i Europa och som vi skrivit om tidigare. Nu börjar den svenska resan mot implementering, och det är hög tid för både företag och redovisningskonsulter att sätta sig in i vad som väntar. Fredrik Andersson Carlö, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, ger sin bild av nuläget – och …

Läs mer

Publicerat 9 april 2025

Långtidssjuk – vad du som arbetsgivare måste göra

När en av dina anställda har varit sjukskriven i 30 dagar – och sjukskrivningen förväntas pågå i minst 60 dagar – har du som arbetsgivare ett ansvar att vidta arbetsplatsinriktade rehabiliteringsåtgärder. Den medicinska rehabiliteringen ansvarar sjukvården för. Ditt ansvar som arbetsgivare  Rehabiliteringsansvaret gäller oavsett om sjukdomen eller skadan har uppstått …

Läs mer

Gå till startsidan